Assen, Deventer en Zwolle - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu Assen, Deventer en Zwolle - Reisverslag uit Deventer, Nederland van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu

Door: MAmissie

Blijf op de hoogte en volg Marije Koster en Annemiek Havinga

17 September 2010 | Nederland, Deventer

Assen-city! MA-missie is back! Hoewel de taak als notulist weer een beetje wennen is, hebben we reeds geprobeerd om onze missie na 2.5 maand weer op te pakken. Op het lijstje van Assen (hoe exotisch) stonden 3 bezienswaardigheden.
Allereerst het Asserpark, binnen een half uur bereikt. Aldaar hebben we ook de inheemse Asser bosbevolking gespot (hert en alpenwatersalamander en good-old eekhoorn).
Het Paleis van Justitie (onze 2e punt) was eigenlijk heel gemakkelijk te vinden. Maar we zijn er in 1e instantie voorbij gelopen, want we waren afgeleid door de enige Asser postzegelhandel. Wat later hebben we echter toch nog een foto van dit classicistische gebouw kunnen maken.
Het Provinciehuis (punt 3) was echt een bezienswaardigheid voor gevorderden. Het is in Assen bekend onder een andere naam en bovendien staat het momenteel in de steigers.
Klokslag 20 over elf zaten we weer in de trein. Het lot heeft besloten, we gaan naar Deventer. Drenthe sloten we af met het eeuwoude Asser gezegde: ‘joe binj altied stoned as joe tussn de hunebedden woont.’

Bij het verlaten van Assen kwam de regen met, zeg maar gerust; vaten naar beneden. Gelukkig scheen ruim een uur later de zon weer in Deventer. Het was markt; kortom gezellig. Struinend door het centrum liepen we zomaar Albert Schweitzer tegen het lijf. Dit beeld stond midden op een terras. De mensen keken dan ook wat raar toen wij een foto van Albert (punt 4 op het lijstje) wilden maken. Wie Albert (‘ten eerste ’t is Albertó en ten tweede..’) precies was is ons niet helemaal duidelijk. Misschien ene goede vrind van Charles Dickens?
De Bergkerk was ook gauw gevonden, binnen een half uur stonden we tussen de dikke muren van deze kruiskerk. Al 2 punten binnen een half uur, dat ging goed! De kerk maakte echter niet zoveel indruk meer na al die kerken in Polen.
Hierna gingen we naar de Proosdij. We hadden zelf ook geen idee wat dit was, maar het bleek het oudste stenen huis van Nederland te zijn. Is het niet prachtig!
Na het centrum liepen we terug via het Rigterborghpark (punt 4). Dit park kon overigens niet tippen aan NP in Groningen, maar we liepen wel A’s buurman met stoksjokstokken tegen het lijf. Dahag Theo!

Ons plan was om halverwege de middag nog naar Lelystad te gaan (Dastylel voor intimi). Maar dat zou een lange tocht worden. Vandaar dat we in Zwolle zijn blijven plakken. Er stonden behoorlijk wat punten op dit lootje. Dus lieten we het bij het stadion van FC Zwolle.
Het was een lange dag vol indrukken en maar liefst 6 bruidsparen. Onze missie houdt nog niet op. Er zijn nog veel plekken te gaan.

Heb je een leuke tip? Laat het ons weten! (ook internationaal, liefst te bevliegen met Ryanair)