Bangkok dag 2 + Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu Bangkok dag 2 + Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu

Bangkok dag 2 + Kanchanaburi

Door: MAmissie

Blijf op de hoogte en volg Marije Koster en Annemiek Havinga

08 Oktober 2011 | Thailand, Kanchanaburi

Op de tweede dag in Bangkok stond het oude stadcentrum op de planning. Onderweg daarnaar toe werden we aangesproken door een Thaise lerares. Zei vertelde dat de overheid had bepaald dat veel dingen goedkoper moesten zijn dan ze waren. De reden was ons niet helemaal duidelijk, maar hierdoor konden wij wel voor 25 cent met een tuktuk de hele dag de stad door. We besloten haar advies op te volgen en onze eerste tuktuk erving was een feit. Met de tuktuk hebben we een aantal tempels en bijzondere plekken in Bangkok bezocht. Mister tuktuk wachtte buiten op ons. Ook besloot deze mister dat wij een bezoekje aan een couture zaak moesten brengen waar ze je een op maat gemaakt pak of jurk maken. Maar wij hadden geen money of space in de backpack. Dus kochten we niets. Vervolgens werden we afgezet bij een tempel in een zijstraatje. Niet de tempel waar we heen zouden. Na een paar stappen hoorden we een motor. En weg was mister tuktuk! De nasty noodle! Hierdoor waren wij even genezen van het tuktukrijden en hebben we vele kilometers met de benenwagen afgelegd. Wat ook erg leuk was.
Het is zeer warm in Bangkok en als de zon schijnt helemaal. Er gaan dan ook liters water erdoorheen op een dag. Af en toe puffen we uit van de hitte. Zo ook op de rotonde van het democracy monument. Aldaar was het na een minuut of 10 doodstil. Niemand bewoog of werkte meer en al het verkeer was weg. Best vreemd, want normaal schuren de brommers je om te oren. Het bleek dat de politie de rotonde had platgelegd vanwege een passerend lid van de Koninklijke familie. ’s Avonds mochten we dit weer aanschouwen, tijdens het verorberen van een heuse Mac maaltijd.
Na het eten deden we nog wat boodschapjes en liepen we via een parkje terug naar het hostel. Het parkje stond half onder water, want hier in Bangkok hebben ze op het moment last van wateroverlast. In het parkje was het een drukte van jewelste. Je kon er zelfs fitness les volgen als je wilde. We waren even verkeerd gelopen waardoor we in de getto kwamen, maar onze vlugge, lange benen brachten ons snel weer naar Penpark place. Hier zochten we snel ons bedje op.

Het hostel is prima en voldoet aan alle verwachtingen. Het is netjes en schoon met een mooie tuin en leuke terrasjes. De jongen bij de receptie is homo inclusief lange nagels, ook leuk. Alleen was het jammer dat er in onze achtertuin geheid werd. Ze zouden elke ochtend om 8 uur beginnen, maar in Thailand is dat 9:15 uur.

Vrijdag ochtend gingen we er vroeg uit. Klokslag 6 uur ging de wekker. We zouden een day-tour gaan doen, met verschillende onderdelen. Allereerst gingen we naar een begraafplaats van de tweede wereldoorlog. Op deze begraafplaats liggen geallieerden die in dit plaatsje zijn omgekomen, waaronder ook Nederlanders. Hierna vervolgden we de tour naar een museum. We vonden het zelf meer een verzameling van oude, stoffige spullen. We waren wel onder de indruk van de plafonds daar. Het plaatsje Kanchanaburi is vrij toeristisch en na ruim 1,5 uur vertrokken we met een trein over het spoor des doods naar een andere plek in de binnenlanden van Thailand. Dit spoor en de brug over de rivier Kwai zijn in de tweede wereld oorlog gemaakt door Thaise gevangen, omdat Japanners de macht hadden en een spoor naar Birma wilden. De rit duurde ruim 2 uur. Wederom welkom to Railway live. De omgeving was erg mooi en memorabel. Evenals de lunch daarna. We aten op een drijvend restaurantje. Typisch Thaise lunch met rijst, groente, saus, omelet en als toetje ananas. Heerlijk! Vanaf het restaurantje stapten we in een longtail speedboot die ons stroomopwaarts bracht. Hierna dreven op een bamboovlot weer naar beneden. En wat doe je op zo’n vlot? Juist; netwerken! We hebben emailsadressen uitgewisseld met een vrouw die in Phnom Penh werkt voor Engelse lessen op scholen. We vervolgden onze weg door de Thaise jungle en kwamen uit bij een olifanten boerderij. Op deze boerderij leven 25 olifanten en een jongen die wel erg geïnteresseerd was in Marije. Eenmaal op de olifant werd Annemiek op het hoofd van de olifant geparkeerd en kon hij op het bankje bij Marije. Maar olifant besturen is zo gemakkelijk nog niet. Dus regelmatig belandden we in de bosjes. Ondertussen kletsen Marije en de jongen gewoon door. De olifant heette Urn en de jongen heette Pet. Even tussendoor de gids heet Oy. Ondertussen kennen we heel wat Thaise namen: Urn, Pet, Pen en Oy. Olifantrijden is ook niet zo comfortabel als je denkt. Zittend op een bankje, samen of alleen, krijg je langzamer hand last van buik, rug, bovenbenen, voeten en hoofd. Zit je echter voor op de olifant dan heb je ook nog kans om rode bultjes te ontwikkelen op intieme plekken. Een olifant heeft niet alleen een stugge huid, maar ook haar als een bezem. Het was lachen, gieren, brullen, maar wel voor één keer. Voor de olifant is het best zielig. Maar wie weet waar ze anders terecht waren gekomen. Na dit avontuur gingen we verkoeling zouden bij de Saiyok-Noi waterval. Daar hadden we wel iets langer willen blijven, maar we liepen al achter op de planning. Een duik zou echter wel verkoelend zijn geweest. Ook zagen we daar een krab, het vijfde wilde dier in twee dagen. Naast de olifant, de salamanders in de douche/wc/lobby/gang/trap/etc., een vlinder in het restaurant, een leguaan onder de brug en een panter op een marktje. Hierna was het avontuur afgelopen en gingen we terug naar Bangkok.
Het avontuur was echter nog niet geheel voorbij. We hadden een minivandriver die zich aan geen één van de verkeersregels houdt, behalve die van het bevorderen van de doorstroming. Wij mogen alleen niet klagen, want ondanks dat we tien verschillende voertuigen hebben gehad in drie dagen hebben we nog geen ongeluk gehad. Houden zo! We begonnen met een auto, daarna in het vliegtuig, in de trein, in de bus, in de taxi, in de tuktuk, in de minivan, in de longtailboot, op een bamboovlot, op (de kop van) een olifant en ten slotte weer de minivan.

Van deze dag vol indrukken waren we wel moe. Na een veel te duur diner gingen we slapen. De nachtrust was maar van korte duur, want om kwart voor 4 kwam de regen met bakken uit de hemel. De vier uur durende moesson zette veel straten blank in Bangkok. Verder viel het met de wateroverlast wel mee, maar niet overal.
Ook hier in Cambodja staat er veel onder water. Gelukkig ligt Phnom Penh wat hoger en hebben wij er geen last van. Maar het ging wel regen toen we aankwamen, heel veel regen. Alles stond blank! Dus jullie hebben in Nederland niet zoveel te klagen. Vandaag hebben zijn we met het vliegtuig naar Phnom Penh gereisd. Het was een dag van wachten, spelletjes doen, zitten en lezen. Morgen naar we naar het weeshuis.

Als laatste willen we nog zeggen dat we heel erg blij zijn met al jullie reacties. Het is zo leuk om die hier te lezen en te merken dat het gelezen wordt! Er staan nieuwe foto’s in dezelfde map als de vorige, dus die link is daarvoor te gebruiken.

Met de gezondheid gaat het nog steeds goed, we hebben weinig last van het klimaat, geen jetlag of diarree. Wat een positief effect heeft op Annemiek haar kwetsbare hartje. Dit was het voor nu en veel plezier morgen bij de 4 mijl!

Liefs de M & A van MA-missie!

• 08 Oktober 2011 - 13:59

Mam/esther:

Was zo leuk om gisteren even met jullie te kletsen via skype! Slap van de lach (jullie) maar we zijn weer overal van op de hoogte. Oma vond het zo bijzonder, jullie voelden zo dichtbij zei ze. Nu veilig in Cambodja ben benieuwd wat jullie van het weeshuis vinden. Succes morgen kus van alle Kosters en Elody.

• 08 Oktober 2011 - 17:33

Karin:

Hoi meiden!
    Wat een avonturen hebben jullie al meegemaakt! Gelukkig zijn jullie nu op plaats van bestemming aangekomen! Geniet ervan en ik hoop snel weer verhalen van jullie te kunnen lezen!
    Lieve groeten vanaf Curacao, Karin

• 08 Oktober 2011 - 17:55

Frouwkje:

Hallo Marije en Annemiek
    We vinden het leuk om jullie verslagen te lezen en wat jullie allemaal meemaken en zien, hier regent het ook en komt soms met bakken uit de lucht incl. hagel en de temparatuur is stevig gedaald. Groetjes van ons doeiiii

• 08 Oktober 2011 - 19:14

Gea:

Net bij ons op het 8-uur journaal: wateroverlast in Thailand en beelden uit oa Bangkok. Grote gebieden staan blank. Hopelijk hebben jullie er verder niet al teveel last van.

• 08 Oktober 2011 - 19:35

Aafke:

Joeeee laiverds :)

Ik wil ook op een olifant rijden. Of eten in een drijvend restaurant. Hoe cool?!

Ben blij dat het zo goed met jullie gaat. En ik vind het super dat jullie zo vaak een bericht schrijven :D Geweldige avonturen beleven jullie.

Veel plezier! XXXX

• 08 Oktober 2011 - 20:09

Irma:

Zei vertelde??? Die Thaise lerares uit regel 2....! Haihaihai, jullie gaan daar lesgeven dames!?!?! Weten jullie seker dat jullie geen lazt hebben van de djetleg of zijn befangen door de hitte?
    (...nog steeds jaloers....hahaha!)

• 08 Oktober 2011 - 20:47

Marieke:

Als jullie nu wat haute couture hadden gekocht.......kan wezen dat die tuktuk-bestuurder dan wat bereidwilliger was geweest, en jullie had afgezet op de plaats van bestemming, in plaats van in een donkere steeg. Meestal krijgen ze namelijk provisie voor klanten die ze afleveren. ;-) Maarrr, aangekomen in Cambodja dus! Veel succes en plezier daar! gr. Marieke

• 09 Oktober 2011 - 10:17

Willie:

Weer leuk om te lezen!!
    Maar inderdaad wat Marieke zei, dat had ik ook al gedacht.
    Veel plezier in Cambodja.
    Kus, mama.

• 09 Oktober 2011 - 11:24

Roelie:

Dag ondernemende meiden!

Een goede tijd gewenst in Cambodja. Jullie verslagen spatten over van enthousiasme met oog voor detail.
    Leuk om te lezen!

hartelijke groet
    Roelie Karsijns

• 09 Oktober 2011 - 12:14

Nynke Visser:

Mooie avonturen allemaal, ik word er helemaal jaloers van! Het is hier wel herfstig sh..weer maar inderdaad, het komt nog niet tot ons middel dus waar klagen we over! Als je een poosje in zulke Aziatische landen rondloopt zie je maar weer hoe goed wij het hier hebben, veel plezier maar weer!

• 09 Oktober 2011 - 12:42

Tante Fenny:

Wat een heerlijk lang verslag van jullie belevenissen ! Wij genieten ervan!
    We wensen jullie een goede tijd in Cambodja en veel succes.
    Veel plezier!

• 09 Oktober 2011 - 17:21

Rianne Vos:

Hallo! Wat een avonturen beleven jullie! Leuk om te lezen. En de foto's zijn ook erg leuk geworden! & op een olifant rijden super cool;-) wacht alweer met smart op het volgende deel! Groetjes!

• 10 Oktober 2011 - 11:35

Geziena :

Hallo Meiden,

Ik heb jullie verslagen net gelezen. Erg leuk en daar ik er geweest ben kan ik mij er visueel er ook goed het een en ander bij voorstellen.
    Ik hoop dat jullie een leerzame tijd maar vooral ook een tijd met veel plezier en een schat aan ervaringen aan overhouden, wat jullie nooit meer afgenomen kan worden!
    Groet en liefs voor jullie alle twee
    uit Zuidlaren.
    Geziena

• 10 Oktober 2011 - 12:00

Lysette:

Als trouwe fan zal ik ook even reageren! Heb me weer slap gelachen en kan me erg, gek genoeg, alles bij voorstellen op wat voor manier jullie daar te werk gaan.. Geniet van jullie avonturen en euh.. wel beetje aan je scriptie werken he! Grapje laiverds.. Enjoy! Xx kuss