Derde dag in Krakow - Reisverslag uit Krąków, Polen van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu Derde dag in Krakow - Reisverslag uit Krąków, Polen van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu

Derde dag in Krakow

Door: MAmissie

Blijf op de hoogte en volg Marije Koster en Annemiek Havinga

28 Juni 2010 | Polen, Krąków

Nou, het eten van gisteren heeft gesmaakt. Het was wat improviseren, maar toch was het een voedzame maaltijd voor ons hongerige reizigers. Oftewel; smaksnekbar (ofzoiets..). Na onze opgebakken aardappelen met bijzonder rode vitaminebommetjes vervolgden wij onze reis naar Rynek Glowny. Daar was op dat moment een festival in volle gang. We hebben van de livemuziek genoten en een terrasje gepakt. Marije probeerde voor het eerst de Poolse bieren, Annemiek moest het spel weer bederven met haar liefde voor martini. Jammer, hoor. Toen de avond bijna ten einde was, kwam er nog een zwerver naar ons toe. Ze keek minutenlang Mer heel doordringend aan. Gelukkig kwam ons obertje deze vrouw afpoeieren.
Na de avond zochten we ons Middeleeuwse bed weer op. We dachten eens lekker te kunnen slapen, begint er iemand om kwart over 6 op de deuren te kloppen. Niet 1 keer, niet 2 keer, nee meneer kwam 3 keer terug. We deden gewoon alsof we sliepen. Toen we tegen achten ons bed verlieten, was er niemand meer. We weten dus ook nog steeds niet wat of wie dit was. Hmm. Maarja. De rest van de dag maakte het ruimschoots goed!
We wilden vandaag fietsen huren, we hadden gisteren al een prachtig fietsverhuurbedrijfje gevonden ergens in een steegje. Perse daar, want zij hebben beachcruisers!
Gewapend met goud/zwarte en blauw/zilveren beachcruiser gingen wij het Poolse platteland in. We fietsten langs de Wisla en we kwamen langs verschillende akkertjes. De mensen leven hier nog vrij primitief, mooi om te zien; arbo-wetten gelden hier waarschijnlijk niet. De overstroming van een maand terug heeft behoorlijke schade achter gelaten, ook dat hebben we gezien en gemerkt aan de weg. Ons eerste doel was om naar een bekend klooster te gaan. Het was ongeveer een dik uur fietsen, ook off-road. Het klooster bleek mooi te zijn, de muziek in de kerk was modern en er waren veel mensen van onze leeftijd. Na dit bezoek staken we de Wisla over. De fietspaden zijn hier meestal prima te begaan, ook zijn er fietsbruggen. :) Ons tweede doel was een soort heuvel met uitzicht over de stad. Uiteraard fietsten we de eerste keer verkeerd. Daarom zagen we ook nog een giga begraafplaats. Bij deze begraafplaats waren kraampjes met bloemen en kaarzen, lucratieve business!
Maar goed, die heuvel bleek een behoorlijk obstakel. Zeg maar gerust een berg, kortom; Tour de Poland! Het was een helse tocht omhoog, maar toen was de beloning alleen maar groter!! Het was werkelijk een adenbenemend uitzicht, zo mooi, zodoende hebben we hier ook maar even geluncht.
Het was een cadeautje om dit samen mee te mogen maken, zo'n view hadden we echt niet verwacht...
Na de klim omhoog was de afdaling erg plezierig. Mary's fiets moest het helaas af laten weten met blijvende schade aam remmen en andere fietsonderdelen. De borg kregen we wel weer terug. :D
We trotseerden ook nog even het Krakause stadsverkeer op naar de getto. Het is wat troosteloze buurt met decors van Schlinder's list, we zijn er niet lang gebleven. Eenmaal weer in het kamikazeverkeer zochten we gauw de fietsverhuur weer op. Het was bijna 4 uur; soccertime. Gehuld in oranjetenue waanden we ons in een Krakause kroeg. We waren weliswaar de enige Nl'ers, iedereen was (gelukkig) voor ons team! ;)
Een man liep aldoor weg bij een Nl-doelpunt. Hmm... Toch wat aangeslagen door Robben's actie?
We gaan onze OranjeOverwinning strakjes even verder vieren in de city, zelf koken doen we dus ook niet.
Hoe gaat het verder met jullie? Genieten jullie van de hittegolf? Hier is het prima vertoeven; 24-26 graden met een zacht briesje. Kortom; de keurde rokjes (van de Action) hebb'n an!
Misschien komt het soms over alsof we het niet leuk hebben hier, maar niets is minder waar. Krakau is echt superleuk en mooi, gezellig en een groot avontuur. Het hostel valt wel wat tegen, maar daar zijn we amper. Morgen staat een bezoek aan Auschwitz-Birkenau op het program. Uiteraard zullen wij jullie trouwe lezers op de hoogte houden!
Het is leuk om jullie reacties te lezen, tien-koeie daarvoor!

Liefs & kusjes
Marije en Annemiek

• 28 Juni 2010 - 17:29

Esther:

Veel sterkte morgen,zal wel indrukwekkend zijn!
    Enne Marije als er weer een zwerver komt: vraag of je voor haar mag bidden, you never now!!
    Hoop dat jullie lekker slapen vanacht, fijn zo'n slot op de deur t'is niet overal Dublin!

Liefs esther

• 28 Juni 2010 - 17:35

Lysette:

Hallo avontuurlijke lady´s. Wat een verhaal! :D Gaaf. stiekem ben ik lekker gewoon jaloers. Geniet er nog maar even van, en sterkte morgen. moet heel byzonder zijn!
    Voorzichtig he!?(A)
    Liefs.

• 28 Juni 2010 - 17:36

Foka:

Mooi verhaal! Ik fietste vandaag tussen 16.00 en 16.30 uur door Beilen vanaf station naar huis en kon echt slingerend en overal naar kijken zonder op het verkeer te letten, want dat was er niet ;)

• 28 Juni 2010 - 17:37

Lysette:

Ps: Ik kan gelukkig mijn prachtige rokje(s) ook aan hier!! hihi. en die 10 koeien, niet laten uit-huwelijken he! haha! x

• 29 Juni 2010 - 14:31

Angelique:

Hey meiden, wat leuk om door te lezen! Nog heel veel fun! Liefs Liek xxx

• 29 Juni 2010 - 17:51

Willie:

Wat weer een leuk verhaal.Ben benieuwd hoe jullie Auschwitz vinden.Ik zit in de nachtdienst, 't was druk!! Lekker geslapen vandaag, dat wel.
    Kus mama