De eerste week is bijna voorbij! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu De eerste week is bijna voorbij! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu

De eerste week is bijna voorbij!

Door: MAmissie

Blijf op de hoogte en volg Marije Koster en Annemiek Havinga

14 Oktober 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve allemaal,

We dachten dat ons blog alleen heel veel bezocht zou worden tijdens het eerste verslag. Inmiddels zijn we een week in Cambodja en nog steeds veel reacties! Het is toch ongelofelijk! Bedankt daarvoor! Hier volgt een korte beschrijving van de afgelopen week.

Dinsdag en woensdag zijn beide ochtenden bezig geweest met de scriptie. En zowaar, het theoriestuk is af! Dit verslag van vier dozijn pagina´s gaat z.s.m. naar de beoordelaar en daarna zullen we het één en ander wel weer moeten aanpassen. Het is nu tijd om het onderzoeksinstrument te maken, zodat we gauw kunnen beginnen met het observeren in de avondklassen van de Cambodjaanse leerkrachten. ´s Middags gaan we nu aldoor naar COLT om te kijken en helpen bij de lessen Engels en om rekenen te geven (en natuurlijk om de kinderen beter te leren kennen). Donderdag krijgen de jongsten een test over klokkijken, meten, de getallenlijn en geld betalen. De toets zelf vinden de leerlingen belangrijk, ze willen namelijk aan het einde van de les altijd weten ´who did the best in maths?´. Dat competitieve is hier in de Cambodjaanse cultuur nog al een ding, dat wordt ze er op de gewone basisschool al ingepeperd (al dan niet met stok..). Ze worden namelijk geranked en aan het begin van het jaar wordt dan ook aan de leerlingen gevraagd op welke rank ze denken te komen aan het einde van het jaar. Was je bijvoorbeeld nummer 34, dat wordt je hopelijk komend jaar hoger. Dat is de bedoeling. Op de COLT-school werkt het niet zo, maar leeft ´wie is de beste´ wel behoorlijk onder de kinderen. Wij gaan natuurlijk wel een beetje proberen ze te laten wennen aan de Jenaplangedachte dat iedereen uniek is in zijn of haar talenten en tekortkomingen. En zolang je je best doet, ben je ook de beste en dan kunnen dat er dus meerdere zijn, het liefst allemaal.
Dinsdag hebben we ook de borg betaald voor ons appartementje en er staan nu twee stalen rossen met mandje te pronken veur deur van ´t hostel. Onze fietsjes doen het prima en fietsen gaat ook heel goed in het toch wel chaotische verkeer. Gisteravond kwamen we wel in een moesson terecht, toen begaf Annemiek´s dynamo het. Maar ach, de gemiddelde fiets van de gemiddelde Cambodjaan heeft niet eens een lamp. Dus tja.
Voor de rest van de week hebben we ’s ochtends aan onze scriptie gewerkt en ’s middags zijn we naar COLT gegaan. We helpen bij de lessen rekenen en donderdag was de toets. Vrijdag hebben we die besproken en nieuwe oefeningen over klokkijken met ze gedaan. Na de lessen praten we vaak nog even met Frida, die hier nu ruim een half jaar is. Ze geeft veel tips voor een aangenaam leven hier en weet ook veel van Zuid-Oost Azië. Inmiddels hebben we ook allemaal dingetjes uitgezocht waar we naar toe willen; we moeten bijna elk weekend wel weg! Volgende week zaterdag gaan we naar een boeddhistische ceremonie. De educational officer van de school is 15 jaar monnik geweest en heeft dan ook de monniksgraad op de universiteit gehaald. Hij is tegenwoordig leraar op COLT en geeft ’s avonds Engels aan de kinderen en ook bijles in Khmer. Het is een grappige man, maar wel een beetje verstrooid. Bij hem thuis is de ceremonie. In Cambodja komen aan het einde van het regenseizoen de monniken weer uit de pagoda’s (kloosters), waar ze al die tijd gevast en gemediteerd hebben. Het is eigenlijk een soort ramadan voor ze. Na deze ceremonie mogen ze de straat weer op om voedsel aan de mensen te vragen etc. Wel interessant om erbij te zijn!
Ook kletsen we veel met de andere vrijwilligers; Kate uit Denemarken (een wat oudere vrouw), Brett uit de VS (meisje; net zo oud als wij ongeveer), Emma uit Engeland (eind 20) en Agniezka uit Polen (midden twintig) geven de lessen Engels aan de kinderen en universiteitsstudenten overdag. Agniezka is lerares Engels en de rest zijn native speakers, dus vandaar dat wij vanaf volgende week de oudere klassen rekenen gaan geven. Dat willen/durven de anderen niet. Gerda uit Nederland, eind vijftig, geeft ook rekenen aan de jongsten. We helpen haar en nemen haar lessen over als zij testen bij de leerlingen afneemt (bijvoorbeeld IQ en dyslectie etc.). Ook spreken we met haar over ons onderzoek en ontwerpen. Daarnaast komen er volgende week nog twee Duitsers bij, die de lessen van Emma en Kate over gaan nemen als zij vertrekken. Ook is er een Hongaarse jongen, Adam, hij helpt parttime bij de avondklassen. Daarnaast komt ook Tina vanavond aan bij COLT, zij zit in het bestuur en met haar hebben we het eerste contact gehad (heel lang geleden!).
Dit weekend gaan we verhuizen en de stad eindelijk bekijken, in het toeristische centrum zijn we nog helemaal niet geweest! Maar al wel de hele zuidkant hebben we bezocht; van COLT naar ons hostel is het ongeveer 20-30 minuten fietsen en hebben nog niet één keer dezelfde route heen- of terug gefietst! Haha!
Elke avond halen we eten bij ons vaste restaurant: Asian Spice. Het is echt heel lekker en de mensen zijn ook heel aardig. Woensdag heeft Annemiek er ook een seasonal fruitsalad gekocht. Een dikke bak met fruit, waaronder stukjes wit fruit met zwarte stippen. Haha, dalmatiërfruit. Aan jullie de vraag hoe dit in het echt heet?! Wij weten het al en het is bovendien erg goed voor een eh.. actieve darmflora. Donderdag kwamen we in dit restaurant een Cambodjaanse Nederlander genaamd Chhai tegen, na 20 jaar in NL te hebben gewoond, woont hij nu weer 3 jaar hier. Hij spreekt Cambodjaans, maar wil graag zijn Nederlands weer een beetje ophalen. Dus daar gaan we binnenkort ook even mee meeten. Genoeg te doen, dus!
Vrijdag was eigenlijk een dag zoals de andere deze week, maar we stonden voor het eerst in de file (met de fiets!). Over 30 meter ruim een kwartier gedaan. En ondertussen staan de brommertjes om je heen gewoon te ronken in de smalle straatjes. Bah. Tja, als het eenmaal vastloop zijn de Cambodjanen een beetje onnozel in het verkeer.
We sluiten nu weer af, hoe is het trouwens bij jullie? & heb je vragen? Stel ze gerust!!
De foto’s van ons appartementje en in/bij COLT volgen gauw!!

Xxx en ciao tutti!
Marije en Annemiek

• 14 Oktober 2011 - 14:12

Jenne Postma:

Hoi Annemiek en Marije,

Op de valreep van de herfstvakantie nog even jullie weekverslag gelezen.
    Leuk om te lezen dat jullie het goed naar de zin hebben en dat jullie een goede opstart hebben gemaakt op school en met het onderzoek.
    Antwoord op de quiz vraag : drakenvrucht (?)
    Ik hoor wel of ik iets gewonnen heb.

hartelijke groet Jenne

• 14 Oktober 2011 - 14:16

Naomi:

Super tof verhaal en in de file staan met de fiets, prachtig!! :)
    Lang geleden toen ik in Hongkong was heette dat fruit Dragonfruit, is dat daar ook zo? :) Vonden jullie het lekker?
    Tof om jullie verhalen te lezen! :)

• 14 Oktober 2011 - 14:22

Lysette:

onderschat nooit de kracht, van een heerlijk stukje dalmatierfruit! heb weer genoten van jullie verhaal&mis jullie stiekem wel een beetje hoor! toitoitoi x x

• 14 Oktober 2011 - 15:00

Pap/mam Johan/esther:

Altijd fijn om van jullie te horen!
    Hopenlijk een fijn apartement waar jullie nu terecht komen. Oja Thimo maakt zich zorgen: ze zullen toch geen Boeddhist worden? XX

• 14 Oktober 2011 - 15:08

Marije Koster En Annemiek Havinga :

En Tante Titia, van harte gefeliciteerd met de verjaardag! We komen een taartje eten als we terug zijn! ;)

• 14 Oktober 2011 - 15:50

Tineke Wubs:

wat een belevenissen! Leuk te lezen, succes verder

• 14 Oktober 2011 - 19:04

Hermien:

Hoi meiden,
    Leuk om jullie doen en laten te lezen. Doe de hartelijke groeten aan Tina. Hoe lang blijft ze daar ? Ik heb weleens van haar gehoord dat ze de kinderen ook altijd een dag verwend ofzo. Maar dat zien jullie allemaal vanzelf. Ben benieuwd. groeten uut Zeijerveld

• 14 Oktober 2011 - 19:08

Hermien:

vergeten: dat fruit is een lychee denk ik met.....wormsteken ??!!

• 14 Oktober 2011 - 20:55

Evelien En Léon:

Hoi Annemiek en Marije,
    Dank voor jullie leuke verslagen met veel informatie. Zo krijgen we een duidelijk beeld over jullie dagindeling.
    Zo te lezen bevalt het jullie prima daar.
    Dat "dalmatiër"fruit hebben wij denk ik op een van onze vluchten gegeten, zat in de bakjes fruitsalade, samen met watermeloen, druif, appel en sinaasappel. Het smaakte heerlijk maar hoe het heet??????
    Succes met alles en we kijken alweer uit naar het volgende verslag.

Groetjes, Evelien en Léon

• 14 Oktober 2011 - 21:44

Willie:

Bij ons is alles goed, de herfstvakantie is begonnen. Leuk dat jullie zo'n ceremonie mogen meemaken.
    Ik had vanavond een volleybalwedstrijd (2-2). Wat de vrucht betreft heb ik even gegoogled:
    Pitahaya
    andere namen zijn: pitaya, dragonfruit (drakenvrucht), cactusvrucht, strawberry pear.
    Morgen hebben we (ik) twee feestjes.
    Stoffer gaat naar A'dam voor de marathon. Hoe kom je met een fiets in de file? Wat kost een appartement in PP? Wil je ook een foto van de fiets maken?

• 14 Oktober 2011 - 22:03

Willie:

O ja nog wat, Margreet is op Bali en daar was een aardbeving. Zij was in het zwembad er was een hels kabaal ze schrokken zich rot en het personeel vloog gillend naar buiten, er was paniek, maar gelukkig geen gewonden.

• 15 Oktober 2011 - 08:11

Irma:

Hey meiden,
    Wat zijn er veel mensen zeg om die kinderen Engels te leren...wel leuk zo'n internationaal team! Ben benieuwd naar jullie doelstellingen in de relatief korte tijd m.b.t. Jena.
    Ook de groetjes van Else!

• 15 Oktober 2011 - 19:25

Trieneke:

Hallo Annemiek,

Mooi verhaal! Ik vind het leuk om jou te volgen. Veel plezier nog.

Groetjes Trieneke

• 16 Oktober 2011 - 12:09

Alieke:

Meiden!

Wat een ontzettend leuke verhalen van jullie!! Echt heel leuk om alles te lezen zo! Ook over het lesgeven enzo! Echt leuk! Toch blijft 't een raar idee dat jullie echt helemaal aan de andere kant van de wereld zitten...
    Liefs!!!

• 16 Oktober 2011 - 16:12

Tante Fenny:

Dag meiden,
    Annemiek , bedankt voor jou felicitatie
    voor ons kleindochtertje Siegrid!
    Ze is kerngezond en met de moeder gaat het ook prima , maar vandaag moesten de beide ouders nog veel achterstallige slaap inhalen!
    Wat gaan jullie met veel nationaliteiten om :Denen,Polen,Engelsen,V.S.,Duitsen
    Hongaren,eigen volk en Cambodjanen.
    enz. Of ben ik nog iemand vergeten?
    Volgens mij is het fruit een soort cactusvrucht,hadden ze op Malta ook.

• 17 Oktober 2011 - 10:06

Marian:

Hey meiden,
    Leuk om jullie verhalen te lezen, wat een belevenissen allemaal. Jullie zijn echte avonturiers zeg! Jullie zien er op de foto's lekker gezond uit, dat doet mij deugd :) Hier begint de nachtelijke vorst onze huizen af te koelen, terwijl jullie in korte broekjes rondlopen.
    Fijne week!

• 18 Oktober 2011 - 09:24

Heina:

Wat een uitgebreid verslag,geweldig.
    Ben eigenlijk wel een beetje jaloers.
    Vinden jullie het niet griezelig om dat fruit op te eten. Inmiddels lees ik dat het dus wel echt bestaat.Ik hoop dat jullie straks een mooi apartement gaan vinden waar je de rest van de tijd kunt verblijven.
    groetjes,heina

• 19 Oktober 2011 - 12:01

Angelique:

Hey meiden,

Wat is dit een ervaring! Super, vergeet je nooit weer. Leuk om jullie blog te lezen en foto's te zien. Hoewel ik volgens mij nog niet alle foto's heb gezien...alleen van nieuw appartement met kakkerlak. Staan er meer? Ik ben hier niet zo goed in geloof ik...kan niet meer vinden..

Nou meiden genietze!!
    X Liek