Not with haste - Reisverslag uit Dương Đông, Vietnam van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu Not with haste - Reisverslag uit Dương Đông, Vietnam van Marije Koster en Annemiek Havinga - WaarBenJij.nu

Not with haste

Blijf op de hoogte en volg Marije Koster en Annemiek Havinga

13 Januari 2014 | Vietnam, Dương Đông

Samenvatting: Een nieuw verhaal uit een nieuw land. Bam, zomaar in Vietnam! Toch mogen mijn laatste dagen in Phnom Penh in dit verslag ook niet ontbreken. Enjoy!

Allereerst even terug naar Cambodja, alwaar ik Oud&Nieuw vierde met Suus en Mar (en vele anderen) op een boot over de Mekong. En er was ook vuurwerk, heel veel vuurwerk voor Phnom Penhse begrippen (lees: 2 jaar geleden waren het twee knallen en 1 keer glitter). Nu een heuse show. Mooi hoor, zo vanaf het water naar Phnom Penh kijken. Op Nieuwjaarsdag bakte Gjalt met een aantal kids meer dan honderd oliebollen naar Oud-Hollandsch recept. Echt heerlijk en dat vonden de kinderen ook.

In Phnom Penh zelf is het de laatste tijd wel wat onrustig. Een situatie gelijk als Thailand is het nog niet, maar er zijn redelijk veel mensen (onterecht) opgepakt/behandeld/neergeschoten. Op een protestmars achter mijn huis langs na, heb ik dit zelf niet van dichtbij meegemaakt. Het geweld richt zich dan ook niet op buitenlanders. Ik heb me tot de laatste dag veilig gevoeld in de stad en kon me prima verplaatsen op mijn trouwe rode fietsje. Wil je meer weten over de situatie in Phnom Penh, dan is dit erg interessant: www.atehoekstra.com

Ik wist al dat ik deze stad ging missen en de laatste dagen waren niet altijd leuk met die gedachte in m’n achterhoofd. Mar en Suus vertrokken natuurlijk richting Thailand en ik pakte m’n tas weer in om door te reizen (ik heb ook heel veel spullen weggegeven, want een wok of rijstkoker past nog steeds niet in de backpack).
De laatste dagen heb ik nog even flink lesgegeven, toetsen besproken en verslagen getypt voor de nieuwe leraar. Echt jammer om geen les meer te geven, want ik heb er veel plezier in. Ondanks dat ik het afscheid nemen niet leuk vind, kijk ik op mijn/onze tijd bij COLT wederom met een grote glimlach terug. Wat een prachtproject om bij te zijn (en voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat Marije er ook zo overdenkt).

Dan was het toch echt de tijd om in de bus te stappen naar Kampot, daar de tuktuk naar de grens te nemen, vervolgens met de brommer naar de Vietnamese kant, door naar de veerboot en na een tocht over zee met de moto naar een strand. Dat klinkt simpel en prima te doen in één dag. We waren dan ook om 6 uur in den ochtend vertrokken. Maar de woorden ‘simpel’ of ‘prima’ hebben in het Aziatische altijd een ietwat andere uitwerking. Allereerst kreeg de tuktuk een lekke band. Toch kom je dan altijd net langs een kraampje met nieuwe banden. Niet dat de tuktukmaker ergens te bekennen is, maar het hele verwisselen zou enkel 15 minuten duren. Dat werden er wel iets meer, de veerboot dachten we zodoende niet meer te kunnen halen.

Uiteindelijk was de band verwisseld en konden we bij de grens het visum laten stempelen. Hoewel we reeds een Vietnamees visum hadden geregeld in Phnom Penh, scheen dit het hele proces bij de grens niet te versnellen. Douaneambtenaren hebben een zwaar leven. Al die lege bladzijdes van paspoorten tellen, stempels en handtekeningen zetten, reuze zwaar werk. Onze brommerchauffeurs wachtten gedwee, en wij ook wel. Vele stempels en handtekeningen verder, reden we dan toch Vietnam in voor de veerboot van Ha Tien naar Phu Quoc. Die we zowaar haalden!
Voorafgaand aan de rit bood de moto-driver me ook een helm aan. In Cambodja hoeft alleen de chauffeur een helm op, de andere reizigers dus niet. Het is heel frappant hoe gauw je aan zo’n wet went. ‘Oh, dit blauwe eierdopje is voor mij?!’ Vietnamese wetten zijn toch anders.
Met het scheepje naar de overkant (duurde toch al gauw een uur of drie) kwamen we aan op het eiland.

Bai Sao, zo heet het strand, was erg mooi en idyllisch. Ibiza, pak maar in. Maar het was er wel wat winderig, koud gewoon. Behalve wat personeel was er eigenlijk niemand anders. De volgende dag vertrokken we dus naar een wat drukker stuk van het eiland. Onderweg zagen we veel van Phu Quoc in ontwikkeling. Snelwegen worden aangelegd of zijn net klaar. Grind, asfalt en zandweg wisselen elkaar in rap tempo af. Voorlopig zijn al die grote wegen nog niet echt nodig, over het algemeen kom je hoogstens drie andere scooters tegen.
De laatste dag op het eiland besloten we zelf het eiland te verkennen per scooter. Helemaal naar de punt gereden, alwaar we thuisland Cambodja zagen liggen. Ook spoelden er veel oesters aan op het strand, nog nooit gezien zo!

Wat minder was die dag dat er iemand midden op de weg ging stilstaan met z’n scooter. Zodanig dat we er tegenop knalden. Ik lette natuurlijk iets te veel op de omgeving (‘hé, een schooltje!’), dus ik had het niet zo in de gaten. Maar Ramon lag ineens in de rode klei op de grond met de scooter half over hem heen, terwijl ik rechtop stond half naast de scooter. Zoiets gebeurt natuurlijk in een poep en een scheet, uiteraard vlak voor dat schooltje (dat net uitging). We trokken veel bekijks. En, door! Bij een volgend verlaten strand spoelden we de wonden schoon en gingen we vrolijk verder.

Een dag later vertrokken we met de boot weer van het eiland. Eigenlijk was het plan te gaan vliegen naar Saigon, maar de vluchten waren uitverkocht. Dus toen weer met de veerboot, eerst wel even die twee kilometer lange pier af lopen. Vanaf Ha Tien gingen we verder met de bus. Een vreemde bus. Namelijk met ligbedden annex maxicosi’s in rijen van één achter elkaar (drie rijen stoelen, twee gangpaden), twee verdiepingen hoog. Meneer vond dat toch niet zo gezellig en wilde twee ligstoelen naast elkaar. Dat kon eigenlijk niet, behalve op de achterbank. Zo lagen wij dus samen met een Russisch stel op de achterste rij maxicosi’s. Het kan raar lopen. Halverwege de rit kwam en Vietnamese jongen tussen ons en de Russen in liggen. Hij rook een beetje naar stilstaand vissenkomwater. Het was heel vreemd.

Eenmaal in Saigon namen we de taxi naar het treinstation, we wilden dezelfde nacht nog door naar Nha Trang. Maar helaas, de treinkaartjes waren uitverkocht. Balen, maar niets aan te doen, echt haast hebben we niet. We konden wel kaartjes kopen voor de volgende ochtend. Die nacht sliepen we dus (in plaats van in de trein) in een heel fijn hotel vlakbij het station. Aldaar kwam Annemiek erachter dat ze zowel haar trui als flightbag kwijt was geraakt. De flightbag was er waarschijnlijk afgehaald, de trui bleek mogelijk haar eigen schuld.. Toen pinnen tot aan de vijfde keer aan toe niet lukte, ja, toen was de maat wel vol. Een gepeperde mail naar de Rabobank klaarde de lucht.

Nu boemelen we rustig in de slaaptrein naar Nha Trang. Niet dat we hoeven slapen overdag, maar het bedje ligt prima. Onderweg passeren we akkers, dorpjes, mensen op scooters en kuddes koeien. Het is gezellig in de coupé, met nog vier Vietnamezen in de bedden onder ons. In de naburige coupé is een delegatie kleuters neergezet. Dat vind ik wel leuk natuurlijk, Ramon kan het minder waarderen. Met name omdat de één na de ander begint met het terugkerende krijskwartiertje. Op de gang liggen/hangen/staan ook andere passagiers. Dan rolt er wel eens een karretje rijst en maïs voorbij, die dienstdoen als lunch. Nog acht uur te gaan.

Dan is het nu tijd voor de maandelijks terugkerende vragenronde!
1. Wat heeft Kosal nu gemaakt van dat hout met die spijkers? Zag ik op die foto nu een kerstboom van frisdrankblikjes?
Ja, enig toch. Creatief met afval.

2. Is het bij jou nu eerder 2014?
Ja, 6 uur eerder dan bij jullie. Gaan we hier aan de champagne, dan gaan jullie waarschijnlijk nog even een bodempje leggen met stamppot boerenkool.

3. Hebben ze in Cambodja ook een top2000, oliebollen, appelflappen en vuurwerk?
Vuurwerk, check. Oliebollen, check. Top 2000 en appelflappen kunnen geregeld worden, maar werden niet als zodanig gemist.

4. Schaatsen op de Mekong bij 25 graden, is dat boven nul of onder nul?
Dat kon natuurlijk ook niet echt, hè tante Fennie. Dat was de spreekwoordelijke kou.

5. En vlinders in de buik? Wat voor nationaliteit heeft hij?
Ik neem aan dat het hier Ramon betreft. Ramon is Nederlands. En als je meer over hem wilt weten; m’n moeder heeft inmiddels z’n boek gekocht. Haha.

6. &..nog samen verder reizen ook.. Mooier kan toch niet?
Inderdaad.

7. Niet al te lang meer weg blijven he?
Dat weet ik allemaal nog niet precies. Ik heb de tijd. Er zijn weddenschappen gaande over waar ik wanneer (weer thuis) zal arriveren. Lekker mee doorgaan, maar ondertussen leef ik wel fijn mijn eigen plan nu het kan.

Dank voor de veelheid en liefigheid aan reacties, dat vind ik echt heel tof om hier te lezen.

Liefs,


Annemiek

  • 13 Januari 2014 - 19:25

    Fenny Haveman:

    Dag Annemiek,
    Spannende belevenissen weer! Maar als ik zo tussen de regels door lees, dan mis jij het lesgeven wel, Annemiek!! Stiekem naar een schooltje kijken en niet uitkijken , ja waar het hart naar uit gaat, hè?
    Maar geniet nog maar even en pas goed op jezelf! Liefs van ons hier! tante Fenny.

  • 14 Januari 2014 - 10:19

    Gerlinda:

    Hej Ann! Voor het eerst sinds tijden (sorry daarvoor, dikke schaam!) lees ik je verslag weer eens. Dus alles beetje bijgelezen! Verliefd! Gaan we nog meer over hem horen?! Allemaal vragen! Wat doet hij? Waar komt hij vandaan? En wat zijn zijn/jullie toekomst plannen? Oh jee, ik neem de rol van je paps over hihi! Nee meid, ik zei van de week nog tegen Willem (de foto van jou en Ramon kwam voorbij) je ziet er gelukkig uit! Hoop oprecht dat je snel terug komt, maar gun je de mooie tijd ook! Liefs en veel plezier Gerlinda en Willem! Groeten aan je lover!

  • 14 Januari 2014 - 10:36

    Frouwkje:

    Hoi Annemiek, alweer heel wat belevenissen meegemaakt lees ik. Ik zal de kaart er een keer bijpakken en kijken waar je verblijft. Mooi dat je het in Cambodja zo goed heeft gedaan. Afscheid nemen is altijd vervelend maar er komt nu weer een nieuw avontuur in Vietnam en met Ramon. Hier gaat alles goed, Reinder is weer aan het werk en had het alweer druk. Het weer is 3 maal niks? Veel plezier saampjes en pas goed op elkaar en op jezelf. Een lieve groet Frouwkje

  • 15 Januari 2014 - 15:27

    Marije Is De Beste!:

    Lieve Annie!

    Altijd leuk om weer even up gedate te worden. Ik houd ervan!
    Pas goed op elkaar en geniet van elkaar en Vietnam!

    En even over die laatst beantwoorde vraag, mensen gunnen je het van harte, maar missen je ook en hopen dat je weer terug komt. Niet zo van dat gemene! Vind ik niet leuk.

    Liefs!


  • 18 Januari 2014 - 11:57

    Titia:

    Hoi Annemiek, Ondanks dat Marije weer veilig in ons wereldstad Bedum is, blijf ik jou nog virtueel volgen...Prachtig om jouw mooie, ontroerende, grappige en romantische verhalen te lezen!! Ik zie hierover nog wel eens een boek verschijnen...of een filmscript. Heel veel plezier nog en lekker genieten!!!

    Lieve Groetjes van Titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije Koster en Annemiek Havinga

Actief sinds 22 Juni 2010
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 119333

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 04 December 2013

Daarissie, een nieuwe MA-missie!

04 Oktober 2011 - 11 Januari 2012

Phnom Penh

26 Januari 2011 - 27 Januari 2011

Amsterdam

17 September 2010 - 18 September 2010

Assen, Deventer en Zwolle

25 Juni 2010 - 01 Juli 2010

Krakow

01 Februari 2010 - 04 Februari 2010

Dublin

31 Augustus 2009 - 04 September 2009

Leiden, Den Haag, Amsterdam

24 Maart 2009 - 24 Maart 2009

Maastricht

27 Februari 2009 - 01 Maart 2009

TOP-trainingsweekend

16 Juli 2006 - 09 Augustus 2006

Werken op Schier

02 Juli 2006 - 10 Juli 2006

Taizé

14 Februari 2005 - 16 Februari 2005

Meppen

Landen bezocht: